Wat is je verhaal?

: Frank Kwakman : Vrijdag, 29 mei 2015

Verslag

De nieuwe professional stond donderdag 28 mei jl. centraal bij de Rabobank Management Workshop Rijnmond bij het Zadkine in Rotterdam. Prof. dr. Frank Kwakman sprak daar over zzp’ers, ondernemerschap en veranderende markten.

Kwakman sprak vooral over dienstverleners en dat we een vragersmarkt gekregen hebben. Er komen steeds meer zzp’ers, stelde hij en daarmee ook zp’ers: zelfstandig professionals. Hoe kun je wezenlijk van betekenis zijn voor klanten in de huidige markt? Dat was de centrale vraag van de spreker. Om het publiek warm te laten lopen voor dit onderwerp, liet hij iedereen in tweetallen een oefening doen: vertel de ander in één minuut iets over je bedrijf.

“Het is heel belangrijk om antwoord te hebben op de vraag: wat is je verhaal? Wat maakt jou uniek in de markt? Ik adviseer om een verhaal te hebben van één minuut. Met daarin de kern van wat je doet. Geen jargon gebruiken, maar een trigger-woord: iets dat je bijblijft. Bedenk wat je teweeg brengt bij klanten. Het gaat om resultaten, effecten. En niet om een opsomming van producten of diensten. Dat kan alleen maar als je keuzes hebt gemaakt, bijvoorbeeld over doelgroepen of specifieke branches.”

Kwakman ziet in de markt drie grote veranderingen. Ten eerste ‘business transformatie’. Ofwel: de wereld van bedrijven verandert enorm. “Mensen krijgen behoefte aan services, aan nieuwe producten en diensten. Vele bedrijven moeten zichzelf opnieuw uitvinden. Nieuwe businessmodellen zijn dus nodig.” Ten tweede ziet de professor ‘digitale transformatie’, het inzetten van ict als hulpmiddel om een perfecte klantrelatie te krijgen. Bijvoorbeeld door personalisering van diensten. Tot slot spreekt hij over ‘professionele transformatie’. Het kernpunt hiervan is de verschuiving van transactie naar relatie opbouwen. Samenwerken in plaats van slechts leverancier zijn.

De nieuwe professional heeft volgens Kwakman vijf kenmerken: ondernemerschap, klant- en branchegerichtheid, commerciële affiniteit, personal branding en rol- en stijlflexibiliteit. “Het is nu tijd om echt de goede dingen voor klanten te gaan doen. Ga samenwerken met klanten!”

Frans Jan van Geenen is naderhand goed te spreken over de Rabobank Management Workshop Rijnmond van Zadkine en HBO Drechtsteden. “Ik ben niet altijd even enthousiast over workshops in het algemeen, maar deze workshop zet me wel aan tot nieuwe ideeën. Zoals over wat de nieuwe professional is. Ik ga zeker mijn website nog eens goed bekijken. Dat partner zijn in plaats van leverancier sprak me ook aan.” Ook Arjan Veerman van Langkous Bedrijfkundig Advies is enthousiast geraakt. “Heel erg nuttig voor mij. Ik kijk voortdurend wat er verandert in de markt en dat is veel. Plezierig dat je dan terughoort dat je het eigenlijk wel goed doet. Als je zelfstandig professional bent kun je niet altijd alles in je eentje bieden, dus dat punt van samenwerken vond ik interessant. Ik ga kijken wat ik zelf kan doen en waarbij ik beter samen kan werken met iemand.”

Afbeeldingen

Wat is je verhaal?

Wat is je verhaal?

Wat is je verhaal?

Wat is je verhaal?

Wat is je verhaal?

Wat is je verhaal?

Wat is je verhaal?

Wat is je verhaal?

Wat is je verhaal?

Wat is je verhaal?

Wat is je verhaal?

Wat is je verhaal?

Wat is je verhaal?

Wat is je verhaal?

Wat is je verhaal?

Wat is je verhaal?

Wat is je verhaal?

Wat is je verhaal?

Wat is je verhaal?

Wat is je verhaal?

Wat is je verhaal?

Wat is je verhaal?

Wat is je verhaal?

Wat is je verhaal?

Wat is je verhaal?

Wat is je verhaal?

Wat is je verhaal?

Wat is je verhaal?

Wat is je verhaal?

Wat is je verhaal?

Wat is je verhaal?

Wat is je verhaal?

Wat is je verhaal?

  • 01-_DSC7932.jpg
  • 02-_DSC7934.jpg
  • 03-_DSC7937.jpg
  • 04-_DSC7940.jpg
  • 05-_DSC7942.jpg
  • 06-_DSC7943.jpg
  • 07-_DSC7947.jpg
  • 08-_DSC7949.jpg
  • 09-_DSC7950.jpg
  • 10-_DSC7952.jpg
  • 11-_DSC7953.jpg
  • 12-_DSC7957.jpg
  • 13-_DSC7961.jpg
  • 14-_DSC7964.NEF.jpg
  • 15-_DSC7965.jpg
  • 16-_DSC7966.jpg
  • 17-_DSC7967.jpg
  • 18-_DSC7973.jpg
  • 19-_DSC7975.jpg
  • 20-_DSC7977.jpg
  • 21-_DSC7981.jpg
  • 23-_DSC7992.jpg
  • 24-_DSC7993.jpg
  • 25-_DSC7995.jpg
  • 26-_DSC8000.jpg
  • 27-_DSC8002.NEF.jpg
  • 28-_DSC8005.jpg
  • 29-_DSC8007.jpg
  • 30-_DSC8008.jpg
  • 31-_DSC8009.jpg
  • 32-_DSC8012.jpg
  • 37-_DSC8029.jpg
  • 38-_DSC8031.jpg

Bezoekers reacties

Frans Jan van Geenen van Fransjan

Frans Jan van Geenen van Fransjan

“Ik ben niet altijd even enthousiast over workshops in het algemeen, maar deze workshop zet me wel aan tot nieuwe ideeën. Zoals over wat de nieuwe professional is. Ik ga zeker mijn website nog eens goed bekijken. Dat partner zijn in plaats van leverancier sprak me ook aan. Deze workshop heeft me handvaten gegeven waar ik over na kan denken."

Arjan Veerman van Langkous Bedrijfskundig Advies

Arjan Veerman van Langkous Bedrijfskundig Advies

“Heel erg nuttig voor mij. Ik kijk voortdurend wat er verandert in de markt en dat is veel. Plezierig dat je dan terughoort dat je het eigenlijk wel goed doet. Ik heb zeker dingen gehoord om over na te denken. Bijvoorbeeld het punt over samenwerken als professionals. Als je zelfstandig professional bent kun je niet altijd alles in je eentje bieden, dus dat punt van samenwerken vond ik interessant. Ik ga kijken wat ik zelf kan doen en waarbij ik beter samen kan werken met iemand.”

Astrid Druijff van E.O.B. Afdichtings & Onderhoudsbedrijf

Astrid Druijff van E.O.B. Afdichtings & Onderhoudsbedrijf

"Ik vond het verhaal af en toe een beetje inconsequent, maar ik merkte wel dat wij als bedrijf echt passen in het profiel van de nieuwe professional. Wat dat betreft kregen we bevestiging en we gaan dan ook gewoon zo door. Het was de eerste keer dat ik bij een Rabobank Management Workshop was en het is wel voor herhaling vatbaar vind ik."

HOOFDPARTNERS

Rijnmond

  • Rabobank Rotterdam

Drechtsteden

  • Rabobank

initiatiefnemers

  • Da Vinci College
  • Zadkine college
  • HBO Drechtsteden

Initiatiefnemers

  • Da Vinci College
  • Zadkine college
  • HBO Drechtsteden