Passion to perform

: René Savelberg : Woensdag, 15 april 2015

Verslag

Groeikracht: dat was het onderwerp van gesprek tijdens de Rabobank Management Workshop op 14 april jl. van spreker René Savelberg. Bij het Da Vinci College in Dordrecht hoorde het publiek wat er nodig is om een organisatie op lange termijn succesvol te laten groeien.

Al jong raakte Savelberg besmet met het Mc Donalds virus en dat is nooit meer weggegaan. Hij heeft de hele groeifase van het bedrijf van heel dichtbij meegemaakt. Daardoor kon hij het publiek van alles vertellen over ‘high performance organisations’: het beste uit de organisatie halen. “De wereld is een chaos. We zijn naar een heel andere maatschappij aan het gaan, met mondigere consumenten.”

De uitdaging is dan om ballast kwijt te raken bij je bedrijf en kijken of je links, rechts of rechtdoor gaat met je bedrijf. Nieuwe ideeën zijn nodig, volgens de spreker. “Als je op de lange termijn wilt groeien, is er meer nodig dan goede producten en ideeën. Het startpunt: helden. Heel goede producten in je bedrijf, waar je je groeikracht op bouwt.”

Savelberg kwam met drie belangrijke punten: standaardisatie, partnerships en people focus. Met standaardisatie heb je volgens hem geen verrassingen en ben je maximaal efficiënt. Verder kun je op zoek gaan naar partners waar je een lange termijn relatie mee aan kunt gaan. Geen uitvoerders, maar aanvoerders. People focus slaat op menskracht, het enthousiasme van medewerkers loskrijgen. De passion to perform!

De spreker sloeg daarbij bepaalde kernwaarden niet over, zoals ‘tevreden klanten’, ‘mensgerichtheid’, ‘support organisatie’ en ‘feedbackloops’. Voorbeelden van bedrijven die dat goed doen zijn IKEA, Apple en Starbucks.

Interactie met de zaal was er zeker. Want het publiek mocht, verdeeld in groepjes, van buitenaf naar bedrijven kijken. Er werd een nachtmerrie verzonnen: als je een concurrent van Mc Donalds zou beginnen, wat zou je dan anders doen? Aan de hand van acht onderdelen uit het verhaal werd er gebrainstormd en gedebatteerd. Daarna werden oplossingen en ideeën in de zaal voorgedragen. Die kon het publiek vertalen naar de eigen organisatie, om zo te proberen ondernemerskracht los te krijgen.

Een interessante workshop - van Da Vinci College en HBO Drechtsteden - oordeelt Willem Woudenberg van Circle4 IT achteraf. “De nadruk lag op een heel groot bedrijf met veel groeikracht. Ik denk dat ik een aantal tools wel zou kunnen gebruiken om in te zetten in mijn eenmanszaak. Hoewel dat wel moeilijk is.” Ook Corine Meijerink van de Rabobank vond het een leerzame avond. “Er was veel herkenbaar voor ondernemers en ook was het onderwerp actueel. Dat van die kernwaardes ga ik zeker onthouden. Ik vond het voorbeeld van Mc Donalds erg goed.”

De foto's zijn gemaakt door Rob van der Pas Fotografie.

Afbeeldingen

Passion to perform

Passion to perform

Passion to perform

Passion to perform

Passion to perform

Passion to perform

Passion to perform

Passion to perform

Passion to perform

Passion to perform

Passion to perform

Passion to perform

Passion to perform

Passion to perform

Passion to perform

Passion to perform

Passion to perform

Passion to perform

Passion to perform

Passion to perform

Passion to perform

Passion to perform

Passion to perform

Passion to perform

Passion to perform

Passion to perform

Passion to perform

  • _ROB9422.jpg
  • _ROB9425.jpg
  • _ROB9431.jpg
  • _ROB9434.jpg
  • _ROB9436.jpg
  • _ROB9439.jpg
  • _ROB9440.jpg
  • _ROB9441.jpg
  • _ROB9447.jpg
  • _ROB9452.jpg
  • _ROB9455.jpg
  • _ROB9457.jpg
  • _ROB9461.jpg
  • _ROB9462.jpg
  • _ROB9468.jpg
  • _ROB9469.jpg
  • _ROB9472.jpg
  • _ROB9482.jpg
  • _ROB9484.jpg
  • _ROB9487.jpg
  • _ROB9492.jpg
  • _ROB9493.jpg
  • _ROB9499.jpg
  • _ROB9502.jpg
  • _ROB9506.jpg
  • _ROB9507.jpg
  • _ROB9508.jpg

Documenten

Bezoekers reacties

Wim Verheijen - Den Besten Kerst- en Relatiegeschenken

Wim Verheijen - Den Besten Kerst- en Relatiegeschenken

"Interessant. Het verhaal had wel een vrij hoog Mc Donalds gehalte - ik had het liever wat breder gezien. Maar zelf denk ik ook altijd na wat we binnen de organisatie goed doen en wat niet, dus dat vond ik zeker een goed verhaal. Stilstand is achteruitgang. Daar kan ik wel wat mee."

Corine Meijerink - Rabobank

Corine Meijerink - Rabobank

“Er was veel herkenbaar voor ondernemers en ook was het onderwerp actueel. Dat van die kernwaardes ga ik zeker onthouden. Ik vond het voorbeeld van Mc Donalds erg goed.”

Willem Woudenberg - Circle4 IT

Willem Woudenberg - Circle4 IT

“De nadruk lag op een heel groot bedrijf met veel groeikracht. Ik denk dat ik een aantal tools wel zou kunnen gebruiken om in te zetten in mijn eenmanszaak. Hoewel dat wel moeilijk is. Ik vind de Rabobank Management Workshop Drechtsteden ideaal, want je kunt mensen ontmoeten en zo netwerken."

HOOFDPARTNERS

Rijnmond

  • Rabobank Rotterdam

Drechtsteden

  • Rabobank

initiatiefnemers

  • Da Vinci College
  • Zadkine college
  • HBO Drechtsteden

Initiatiefnemers

  • Da Vinci College
  • Zadkine college
  • HBO Drechtsteden